Dieta odchudzająca dla osób cierpiących na cukrzycę

Tym razem proponujemy dietę odchudzającą dla osób cierpiących na cukrzycę, którą opracowała dla naszych Czytelników dr Beata Będzińska - lekarz bariatra z Centrum Leczenia Otyłości SABA w Łodzi.

Tym razem proponujemy dietę odchudzającą dla osób cierpiących na cukrzycę, którą opracowała dla naszych Czytelników dr Beata Będzińska - lekarz bariatra z Centrum Leczenia Otyłości SABA w Łodzi. Zgodnie z nią, należy jeść codziennie 5-6 posiłków o łącznej wartości kalorycznej nie przekraczającej 1.200 kalorii, koniecznie o stałych porach. Ten szósty, dodatkowy posiłek, powinien być lekki. W tej roli świetnie sprawdzi się jogurt, maślanka lub kwaśny owoc, np. jabłko lub grejpfrut. Chodzi o to, by nie dopuścić do niepożądanej hipoglikemii w nocy, czyli spadku poziomu cukru we krwi.

Diabetycy powinni pilnować nie tylko tego, co jedzą (wielu produktów powinni się wystrzegać), ale również o której jedzą. I śniadanie powinni zjeść do godz. 9.00, II śniadanie – między godz. 11.00 i 12.00, obiad – między 13.00 i 14.00, podwieczorek o godz. 16.00, a kolację o 18.00. Szósty, dodatkowy posiłek, nazwany II kolacją w przygotowanym przez
dr Będzińską przykładowym jadłospisie na tydzień, należy spożyć między godz. 20.00 i 21.00. Warto również pamiętać, aby w miarę możliwości zalecane płyny (woda mineralna, herbata bez cukru, herbata z mlekiem, niesłodzona kawa z mlekiem) pić pół godziny przed jedzeniem. To bardzo ważna zasada, która pomaga zapobiec nadmiernemu rozrzedzeniu soku żołądkowego, którego konsekwencją jest utrudnione i opóźnione trawienie pokarmów.

– W razie jakichkolwiek dolegliwości, które pojawią się w czasie stosowania kuracji, należy zwrócić się po poradę do lekarza nie czekając na ustalony termin wizyty. Jeśli wystąpią wzdęcia, zgaga, pobolewania w okolicy żołądka lub wątroby, należy wszystkie warzywa i owoce wyszczególnione w diecie gotować, a chleb razowy zamienić na czerstwy zwykły.


Przykładowy jadłospis na tydzień

Dzień I

I śniadanie: omlet z 2 białek, sałatka z pomidora, cebuli, ogórka i 1 łyżki oliwy z oliwek, herbata bez cukru lub herbata z mlekiem.
II śniadanie: 1 kromka pieczywa, 5 dag wędliny drobiowej lub wołowej, 1 szklanka wody mineralnej lub soku z marchwi.
Obiad: 1 szklanka bulionu, 10 dag gotowanej lub pieczonej piersi z kurczaka, sałata polana jogurtem naturalnym, woda mineralna.
Podwieczorek: 1 duże lub 2 średniej wielkości jabłka – surowe, gotowane lub pieczone, woda mineralna.
Kolacja: 25 dag kalafiora gotowanego posypanego zieleniną (koperek lub zielona pietruszka), doprawionego do smaku przyprawami, 1 szklanka wody mineralnej lub herbaty.
II kolacja: 150 g jogurtu naturalnego lub owocowego, woda mineralna.

Dzień II

I śniadanie: zupa mleczna (1 duża łyżka płatków owsianych, 3/4 szklanki mleka), herbata lub woda mineralna, 1 suchar bezcukrowy.
II śniadanie: 1 kromka pieczywa, 2 plasterki wędliny drobiowej, pomidor, 1 szklanka herbaty lub wody mineralnej.
Obiad: 1 szklanka czerwonego barszczu, 15 dag dorsza gotowanego lub pieczonego w folii, sałatka z kapusty pekińskiej, 1 szklanka kompotu bez cukru lub wody mineralnej.
Podwieczorek: 3/4 – 1 kg arbuza, 1 szklanka wody mineralnej.
Kolacja: 10 dag galaretki z kurczaka, 1 kromka pieczywa, sałatka z 25 dag gotowanych brokułów, zieleniny i 1 łyżki oliwy z oliwek.
II kolacja: 1 szklanka kefiru lub maślanki, 10-15 dag kwaśnych polskich owoców (jeżyny, maliny, porzeczki, agrest lub 1 jabłko).

Dzień III

I śniadanie: 10 dag twarożku z rzodkiewką i koperkiem, 1 kromka pieczywa, 1 szklanka mleka lub herbaty.
II śniadanie: 1 suchar bezcukrowy, sałatka z pomidora, ogórka, papryki, cebuli lub szczypiorku i 1 łyżki oliwy z oliwek, 1 szklanka wody mineralnej.
Obiad: 1 szklanka zupy jarzynowej bez śmietany, 10 dag filetu z indyka – pieczonego lub smażonego bez tłuszczu – z pieczarkami i zieleniną (koperek lub zielona pietruszka).
Podwieczorek: 15 dag wiśni lub porzeczek, ewentualnie 1 jabłko.
Kolacja: 5 dag wędliny drobiowej, 1 kromka pieczywa, 1 szklanka herbaty lub wody mineralnej, pomidor.
II kolacja: 1 grejpfrut, 1 szklanka wody mineralnej.

Dzień IV

I śniadanie: 1 jajko gotowane, 1 kromka pieczywa, sałatka z surowego kalafiora, koperku i jogurtu naturalnego, 1 szklanka herbaty lub kawy z mlekiem.
II śniadanie: 1 szklanka soku z marchwi, 1 suchar bezcukrowy.
Obiad: 10 dag pieczonej cielęciny lub wołowiny, 1 łyżka kaszy gryczanej, gotowana marchew, 1 szklanka herbaty lub niesłodzonego kompotu z dowolnych owoców.
Podwieczorek: 1 grejpfrut, 1 szklanka wody mineralnej.
Kolacja: 10 dag galaretki rybnej, 1 kromka pieczywa, 1 ogórek, 1 szklanka herbaty lub wody mineralnej.
II kolacja: 1 jabłko – surowe, gotowane lub pieczone, 1 szklanka wody mineralnej.

Dzień V

I śniadanie: 3 łyżki płatków kukurydzianych na chudym mleku, 1 kromka pieczywa bez masła, pomidor, 1 szklanka herbaty bez cukru.
II śniadanie: 1 jogurt owocowy, 1 szklanka wody mineralnej, herbaty lub kawy z mlekiem.
Obiad: 1 szklanka dowolnej zupy Knorra z grzankami, 1 kotlet drobiowy (10 dag) smażony bez tłuszczu lub gotowany, 10-15 dag gotowanych brokułów, woda mineralna.
Podwieczorek: kisiel dla cukrzyków z truskawkami (10 dag).
Kolacja: 10 dag tatara, 1 kromka pieczywa, 2 średnie ogórki, herbata lub woda mineralna.
II kolacja: 1 szklanka kefiru lub maślanki.

Dzień VI

I śniadanie: sałatka z 10 dag białego chudego sera, ogórka, koperku i przypraw do smaku połączona z jogurtem naturalnym, 1 suchar bezcukrowy, herbata.
II śniadanie: 1 kromka pieczywa żytniego lub 2 kromki chrupkiego pieczywa typu WASA, 5 dag wędliny drobiowej, pomidor, papryka.

Obiad: 1 szklanka zupy ogórkowej zabielanej mlekiem, 1 szklanka kompotu niesłodzonego, 10 dag pulpetów gotowanych z ryby (dorsz), surówka z kapusty włoskiej, papryki czerwonej i cebuli z jogurtem naturalnym.
Podwieczorek: surówka z marchewki, selera i 1 łyżki oliwy z oliwek, 1 szklanka wody mineralnej.
Kolacja: 10 dag galaretki drobiowej, 1 kromka pieczywa, surówka z 10 dag brukselki i 5-10 dag pora z koperkiem polana jogurtem naturalnym, 1 szklanka herbaty lub wody mineralnej.
II kolacja: 1 grejpfrut.

Dzień VII

I śniadanie: 1 kromka pieczywa lub 1 grahamka posmarowana cienko niskokalorycznym dżemem dla cukrzyków, herbata lub kawa z mlekiem.
II śniadanie: 1 jajko gotowane lub jajecznica na mleku, 1 szklanka wody mineralnej, 1 pomidor.
Obiad: 1 szklanka kapuśniaku, 10 dag piersi z indyka z rusztu, gotowane buraczki, 1 szklanka wody mineralnej.
Podwieczorek: 1 jabłko – surowe, gotowane lub pieczone.
Kolacja: 1 kromka chleba, 5 dag wędliny wołowej lub drobiowej, 1 ogórek, 1 szklanka herbaty.
II kolacja: 150 g jogurtu owocowego, woda mineralna.


Sposoby przyrządzania potraw
gotowane w wodzie
gotowane na parze
duszone
pieczone w folii
grillowane
smażone bez tłuszczu w specjalnych naczyniach.

redakcja@dz.com.pl

  • Dziennik Zachodni

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3