Jak bezpiecznie nabyć towar korzystając ze sprzedaży wysyłkowej

  • Dziennik Zachodni

Angelika Niaka

Sprzedaż wysyłkowa staję się coraz popularniejszą formą robienia zakupów. Jednak nie wszystkie firmy działające w ten sposób są względem nas uczciwe – niektóre są nastawione wyłącznie na zysk i to często naszym ...

Sprzedaż wysyłkowa staję się coraz popularniejszą formą robienia zakupów. Jednak nie wszystkie firmy działające w ten sposób są względem nas uczciwe – niektóre są nastawione wyłącznie na zysk i to często naszym kosztem.

CO JAKIŚ CZAS OTRZYMUJEMY DO NASZYCH SKRZYNEK POCZTOWYCH RÓŻNEGO RODZAJU PRZESYŁKI, których nie zamawialiśmy czy też katalogi zachęcające nas do kupna towarów za pośrednictwem sprzedaży wysyłkowej. Wielu z nas zdarza się także być jednym z laureatów konkursu, w którym nigdy nie brało udziału.

Zanim dokonamy zakupu poprzez sprzedaż wysyłkową lub zdecydujemy się odesłać dokumenty na loterię, powinniśmy się najpierw zastanowić czy dany towar jest dla nas niezbędny, nie można go kupić taniej wybierając się do sklepu i czy zabawa, w której bierzemy udział, nie łączy się z wcześniejszym zakupem jakiegoś produktu. Pamiętajmy także aby nie kupować tylko dlatego, że dodatkowo dostaniemy prezent niespodziankę, który zazwyczaj jest wątpliwej jakości.

SPRAWA JEST WZGLĘDNIE PROSTA PRZY ZAMAWIANIU UBRAŃ LUB PRZEDMIOTÓW Z KATALOGU. Jeśli np. sweter, który zamówiliśmy został przysłany w innym kolorze lub rozmiarze, a komplet garnków okazał się zwykłym bublem lub po prostu nam się nie spodobał, to możemy go odesłać w ciągu 10 dni od dnia dostarczenia nie ponosząc w związku z tym żadnych kosztów (według ustawy). Sytuacja komplikuje się przy zakupie np. płyt kompaktowych, kaset audio i wideo oraz programów komputerowych.

Przedmioty takie mogą być zwracane jedynie w oryginalnym i nienaruszonym opakowaniu. Jeśli sam kompakt okazał się uszkodzony, to z jego zwrotem także nie ma problemu. Co jednak zrobić, kiedy po przesłuchaniu płyty zamiast popularnego wykonawcy słyszymy jego piosenki wykonywane przez innych muzyków lub gdy zakupiony program komputerowy okazuje się być tylko jego próbką? Jeśli na opakowaniu nie ma takich informacji, to towar jest niezgody z umową i z tego powodu możemy złożyć reklamację.

FORMĄ SPRZEDAŻY WYSYŁKOWEJ SĄ TAKŻE DOSTARCZANE NAM PORADNIKI CZY ENCYKLOPEDIE W CZĘŚCIACH. Wiele z nich bardzo często jest tylko formą reklamy, jednak i tutaj wdarło się nieuczciwe postępowanie wobec klientów. Niektórzy z wydawców takich czasopism przysyłają nam nie tylko numer próbny. Na zamieszczonych w zestawie ulotkach znajduje się informacja, że adresat nie musi zamawiać kolejnych części, jednak musi o tym poinformować wydawcę telefonicznie lub listownie w ciągu 10 dni od daty dostarczenia przesyłki. Jeśli nie zauważymy tego zapisu, to zostaniemy postawieni w trudnej sytuacji. Niestety, bardzo często złożenie sprzeciwu lub pisanie listów wyjaśniających na niewiele się zdaje. Konsumenci nie znający swoich praw często padają ofiarą takich firm wysyłkowych i płacą im za towar, którego nie zamawiali.

KONSUMENT NIE MA OBOWIĄZKU PŁACENIA ZA PUBLIKACJE, KTÓRYCH NIE ZAMAWIAŁ. Nie musi także korespondować z wydawcą, ani odsyłać otrzymanych już publikacji – tym bardziej na własny koszt. Nie powinien ich jednak wyrzucać, gdyż nadawca może się po swój towar zgłosić – cały czas bowiem pozostaje on jego własnością. Przedsiębiorca wysyła go na własne ryzyko i ponosi konsekwencje z tym związane.


Ryzyko podejmuje przedsiębiorca

- Konsument ma prawo odstąpić od zawartej umowy w terminie 10 dni od momentu wydania rzeczy (a przy świadczeniu usługi od dnia zawarcia umowy) poprzez złożenie oświadczenia na piśmie - mówi Agnieszka Kordasiewicz. miejski rzecznik konsumentów z Zabrza.

- Może także żądać na koszt przedsiębiorcy unieważnienia zapłaty dokonanej kartą płatniczą, jeżeli niewłaściwie wykorzystano ją podczas wykonywania umowy zawartej na odległość. Nie wolno nakładać na konsumenta obowiązku zapłaty przed otrzymaniem świadczenia oraz zastrzegać odstępnego w razie skorzystania z ustawowego prawa odstąpienia od umowy. W przypadku, gdy spełnione zostało świadczenie niezamówione przez konsumenta, to jest to już ryzyko przedsiębiorcy.

Wideo

polecane: "Bez ściemy" o prawnikach

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3