Kolorowy smak lata

  • Dziennik Zachodni

Maria Zawała

No to mamy prawdziwy sezon na owoce. Po dorodnych truskawkach i pierwszych, jeszcze „nienadziewanych” czereśniach przyszedł teraz czas na jagody, wiśnie, maliny i porzeczki.

No to mamy prawdziwy sezon na owoce. Po dorodnych truskawkach i pierwszych, jeszcze „nienadziewanych” czereśniach przyszedł teraz czas na jagody, wiśnie, maliny i porzeczki.
Choć wiedzą o tym nawet małe dzieci, to jednak zawsze warto przypominać, że warzywa i owoce są głównym źródłem większości witamin i składników mineralnych oraz dostarczają dużych ilości błonnika pokarmowego.

- Wkrótce dojrzeją papierówki. Jedyne smaczne polskie jabłka jakie ocalały po zbrodniczej działalności profesora Pieniążka — mówi Robert Makłowicz, który nie może podarować znanemu w czasach socjalizmu sadownikowi zniszczenia dobrych odmian jabłek i zastąpienia ich, jak to mówi, karłowatymi paskudami.

- Osobiście lubię wszystkie owoce, ale najbardziej te płynne: morelówkę, gruszkówkę, malinówkę, czy rodzimą śliwowicę — żartuje znany propagator jedzenia Robert Makłowicz, którego kulinarne podróże po Europie od lat śledzi w telewizji cała Polska. — Wielka szkoda, że w Polsce nie wolno domowym sposobem destylować takich pyszności. Że też mogą to robić Węgrzy i Słowacy....

- Latem polecam spożywanie tych owoców, które są świeże i dojrzewają w Polsce, albo u naszych sąsiadów. Te, które trafiają do nas z daleka, zrywane są jako niedojrzałe. To jak mają smakować? Ja na przykład w ogóle nie jadam w Polsce brzoskwiń, za to na Węgrzech, bez przerwy. Takie są dobre, że ślinka cieknie. Jedynym wyjątkiem są teraz melony. Nie dość że tanie, to wyjątkowo o tej porze roku smaczne. Wkrótce zacznie się też sezon na arbuzy. Dojrzewają nie tylko u naszych południowych sąsiadów, ale i na południu Polski. Pychotka!
Robert Makłowicz przyznaje, że nie przepada ani za chłodnikami, ani za owocowymi sałatkami, ani za pierogami z jagodami. — Fuj — mówi. — Nie lubię takiej babraniny, z wyjątkiem dania, które kocham ponad wszystko. To knedle z morelami. Danie rodem z CK kuchni. Są różne szkoły przygotowywania ciasta na knedle. Ja wolę je robić z ziemniakami gotowanymi. Polecam jednak zamiast podawania knedli na polski sposób z bułką tartą, zrumienić na maśle tarte orzechy laskowe. Niebo w gębie.

Knedle z morelami to typowy austriacki deser. Część tamtejszych kucharzy z sobie tylko znanych powodów upiera się, by do knedli ze śliwkami używać ciasta z dodatkiem ziemniaków, zaś do knedli z morelami ciasta bez ziemniaków.

Oryginalny CK przepis Roberta Makłowicza
Marillenknödel z parzonego ciasta

150 g mąki
130 g masła
2 jajka
750 g moreli
szczypta soli
80 g tartej bułki lub orzechów laskowych
cukier puder
0,3 l wody zagotować z 30 g masła. Wrzucamy następnie mąkę, mieszając gotujemy na małym ogniu tak długo, aż masa zacznie odchodzić od ścianek naczynia. Zdejmujemy z ognia, wbijamy jajka i mieszamy. Zostawiamy do ostudzenia. Na stolnicy formujemy gruby wałek, tniemy na plastry, owijamy w nie wydrylowane morele posypane cukrem lub wkładamy do każdej pół kostki cukru. Gotujemy knedle kilka minut na osolonej wodzie, odcedzamy. Tartą bułkę rozpuszczamy z masłem, lub zamiast tego orzechy laskowe i obtaczamy ciepłe knedle. Posypujemy cukrem.


Czy wiesz, że...

Świeże owoce pokrywają w dużym stopniu dzienne zapotrzebowanie na witaminę C i betakaroten, czyli przeciwutleniacze (zwalczające wolne rodniki) odgrywające ogromną rolę w zabezpieczeniu organizmu przed rozwojem miażdżycy i nowotworów. Owoce i warzywa są niskokaloryczne, a więc szczególnie polecane w dietach odchudzających.
Pamiętaj!
Aby zachować zdrowie, jedz różnorodne warzywa i owoce (co najmniej 2 x dziennie owoce i 3 x dziennie warzywa).


Czereśnie

są przede wszystkim owocami deserowymi i tylko w niewielkich ilościach przerabiane są na kompoty. Mało kto jednak wie, że czereśnie także poprawiają apetyt, mają właściwości antytoksyczne i odtruwające. Zalecane są do spożywania dla osób ze schorzeniami reumatycznymi, nerkowymi, a także dla chorych na serce.

Wiśnie
spożywa się przede wszystkim w postaci przetworzonej. Robi się z nich soki, kompoty, galaretki, konfitury, a także nalewki i brandy. W południowo-wschodniej Europie uprawia się specjalną odmianę owoców, których używa się do wyrobów likierów maraskino. Wiśnie można również kandyzować. Na przetwory lepsze są sokówki, natomiast do ciast i deserów — szklanki. Wszystkie wiśnie, i kwaśne, i słodkie, zawierają dużo witaminy A, a także witaminę C, cukry, kwasy organiczne i pektyny.

Truskawki
to jedne z najsmaczniejszych i najzdrowszych owoców. Mają sporo witaminy C i B2, trochę B1 i A (np. 10 dag surowych truskawek pokrywa dzienne zapotrzebowanie organizmu na witaminę C). Bogactwo składników mineralnych — zwłaszcza potasu, wapnia i magnezu — działa odkwaszająco, a zawartość żelaza sprawia, że mają one działanie krwiotwórcze i wzmacniające. Truskawki są szczególnie polecane osobom cierpiącym na reumatyzm i artretyzm oraz chorym na watrobę i nerki. Bez obawy mogą je też jeść cukrzycy.
Spróbuj, bo dobre!

Zapiekane papierówki
2 większe jabłka papierówki 2 goździki łyżeczka masła 2 łyżeczki dowolnych konfitur 2 łyżeczki płatków migdałów 2 łyżki miodu wymieszane z łyżką wody
Małe naczynia żaroodporne natłuścić masłem. Jabłka umyć, ściąć płasko od strony ogonka, wydrążyć gniazda nasienne. W pozostałości kwiatu wbić goździki. W miejsce gniazda nałożyć konfitury i posypać migdałami. Ustawić w przygotowanych naczyniach i włożyć do nagrzanego do temperatury 180 st. C piekarnika.
Piec przez 15 minut, po tym czasie polać z wierzchu miodem z wodą i na krótko (ok. 5 min.) zwiększyć temperaturę do 220 stopni. Podawać w naczyniu, w którym się zapiekały.

Wideo

polecane: "Bez ściemy" o prawnikach

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3