Pożywne sery

  • Dziennik Zachodni

(d)

Choć uważa się, że sery nie mają zbyt dużych właściwości odżywczych ani leczniczych, jedynie tylko smakowe, nie do końca jest to prawdą. Ser zawiera dużo białka oraz wapnia oraz witaminy B12.

Choć uważa się, że sery nie mają zbyt dużych właściwości odżywczych ani leczniczych, jedynie tylko smakowe, nie do końca jest to prawdą. Ser zawiera dużo białka oraz wapnia oraz witaminy B12. Dzięki temu mogą zapobiegać osteoporozie i być substytutem mięsa w diecie wegetariańskiej. Sery warto (zarówno żółte, białe, pleśniowe) podawać dzieciom i młodzieży, gdyż wapno z nich jest bardzo dobrze przyswajane przez organizm, co pozwala kościom rozwinąć się.

Badania wykazały również, że sery mają korzystny wpływ na skórę i zęby. Dzięki spożywaniu serów cera jest gładsza i zdrowsza. Jeśli chodzi o zęby, to zawarte w serach składniki odżywcze pomagają zwalczać próchnicę, zapobiegając powstawaniu kwasów niszczących szkliwo zębów. Wystarczy, że codziennie po każdym posiłku będziemy żuć kawałek sera.

Dietetycy uważają, że znacznie zdrowsze od serów żółtych są białe sery, a także sery owcze i z koziego mleka. Zawierają mniej tłuszczu, są lepiej trawione i nie wywołują alergii u dzieci.


Obniżają ciśnienie i pomagają schudnąć

  • żółte sery są skondensowanym źródłem białka i wapnia (plasterek goudy zawiera dwa razy więcej białka niż szklanka mleka i tyle samo wapnia). Ponadto należą do najbogatszych źródeł witamin (szczególnie z grupy B) i soli mineralnych. Podczas dojrzewania w serach rozwijają się składniki, które obniżają ciśnienie krwi, chronią przed chorobotwórczymi bakteriami.
  • sery białe też mają swoje zalety, szczególnie ser owczy. Zawiera on duże ilości wapnia, który uaktywnia wiele enzymów i hormonów regulujących trawienie oraz gospodarkę energetyczną organizmu. Dzięki temu poprawia się przemiana materii i chudniemy.

  • Wapń i mangan – dobre połączenie

    Codziennie powinno się spożywać przynajmniej 600 mg wapnia (pod postacią jogurtu, białego sera lub żółtego czy deseru mlecznego).
    Dobrze jest łączyć z go z manganem, bowiem organizm szybciej przyswaja wtedy wapń.

    Z oczkami lepszy?
    Jak się okazuje żółte sery z dziurami typu Ementaler, Radamer, Mazdamer czy Sokół są znacznie bogatsze w witaminę B12, niż inne tego typu produkty. Witamina ta jest szczególnie przydatna przy przemęczeniu, skołatanych nerwach, niedokrwistości czy chorobach wątroby. Szczególnie się je poleca anemikom i wegetarianom.

    Wideo

    polecane: "Bez ściemy" o prawnikach

    Komentarze

    Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

    Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

    Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

    Wybrane dla Ciebie

    Powiązane

    Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

    To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

    Dziękujemy za Twoje wsparcie!

    Jasne, chcę odblokować
    Przycisk nie działa ?
    1.
    W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
    krok 1
    2.
    Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
    krok 2
    3.
    Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
    krok 3