Dlaczego jestem niski?

(d)
To, ile mamy wzrostu, jest uwarunkowane genetycznie. Duży wpływ mają także dieta i środowisko. Niekiedy niski wzrost to skutek choroby. Wzrost dziedziczy się zazwyczaj po rodzicach lub dziadkach.

To, ile mamy wzrostu, jest uwarunkowane genetycznie. Duży wpływ mają także dieta i środowisko. Niekiedy niski wzrost to skutek choroby.
Wzrost dziedziczy się zazwyczaj po rodzicach lub dziadkach. Ludzie obdarzeni zbyt niskim wzrostem zazwyczaj mają kompleksy. Jednak, jak potwierdzają badania, ludzie niskiego wzrostu często bywają zdrowsi i bardziej wytrzymali.
Bywa, że także nieodpowiednia dieta (zbyt mało wapnia, magnezu, cynku czy też witaminy B12, A lub D) prowadzą do zaburzeń wzrostu.

Gdy brakuje hormonu

Na wysokość ciała wpływ ma też hormon wzrostu wydzielany przez przysadkę mózgową. Jego niedobór prowadzi do karłowatości. Choroba ta może mieć swoje podłoże też w innych dolegliwościach, jak: cukrzyca insulinozależna, mukowiscydoza, zaburzenia wchłaniania, marskość wątroby, wady serca czy przewlekła niedokrwistość.
„Winne” są też choroby, których charakterystycznym objawem jest także niski wzrost. Należą do nich: zespół Downa, zespół Turnera, zespół Pradera-Willego, progeria (przyspieszone starzenie). Wszystkie te choroby mają podłoże genetyczne.


Menu dla wzrostu

W okresie dorastania chłopcy dziennie powinni dostarczać organizmowi 3300 – 3700 kcal. Głównymi składnikami odżywczymi ich posiłków powinny być:
• białko – jest podstawowym budulcem organizmu. Najlepszej jakości znajduje się w produktach zwierzęcych: mięsie, nabiale, jajkach. Dość dobrym źródłem są też np. ziemniaki i soja;
• żelazo – według brytyjskich naukowców jego niedobór w diecie nastolatków może powodować także obniżenie poziomu inteligencji. Szczególnie bogate w żelazo są: szpinak, sałata, mięso;
• wapń – to główny składnik kości, szczególnie potrzebny w okresie intensywnego wzrostu. Najlepsze jego źródło to mleko i jego przetwory.
• kwas foliowy – niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Jego niedobór może zwolnić tempo wzrostu u dzieci. Największe jego ilości są w mięsie i zielonych warzywach, np. natce pietruszki.

Flesz - Polacy żyją krócej. Co nas zabija?

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3