By przeprawić się przez górę, drogowcy muszą wydrążyć w skale tunel o długości 2300 metrów.
Droga ekspresowa S3 pomiędzy węzłem Bolków i węzłem Kamienna Góra Północ będzie miała długość ponad 16 km. W ramach zadania powstaną dwa dwunawowe tunele drogowe. Uwagę będzie przykuwał szczególnie jeden z nich o oznaczeniu TS-26. To tunel o długości 2300 metrów położony pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice.
Będzie najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce drążonym w skale. Trwają już prace przy portalach wjazdowych do tunelu. Na miejscu są już specjalne maszyny - wiertnice tunelowe.
WIETNICA TUNELOWA DOJEŻDŻA NA TEREN BUDOWY:
Drążenie tunelu będzie odbywało się przy użyciu czterech wiertnic tunelowych, po jednej na każdą nawę i potrwa ok. 15 miesięcy oraz ok. 3 miesiące na przygotowanie portali.
Tunel drogi S3 na Dolnym Śląsku - najdłuższy w Polsce drążony w skale
- Przewiduje się drążenie tunelu z dwóch stron jednocześnie. Dłuższy tunel będzie wykonywany metodą górniczą NATM, a 75 procent prac w tunelu będzie wykonywane metodą strzałową - informuje projektant - Avia. - Projektowane obiekty będą dwukomorowe - dla każdego kierunku ruchu zostanie wydrążona osobna komora po dwa pasy w każdą stronę oraz pas do postoju awaryjnego - dodaje.
Na czym polega metoda górnicza NATM? NATM to skrót od angielskiego New Austrian tunnelling method. Tzw. metoda austriacka jest jedną z podstawowych przy budowie tuneli. Głównym jej założeniem jest wykorzystywanie całego górotworu jako konstrukcji nośnej tunelu, pełni ona rolę obudowy wstępnej. W tej metodzie wykorzystuje się materiały wybuchowe, które są montowane we wcześniej wydrążonych otworach. Główną zaletą metody austriackiej jest fakt, iż może być ona wykorzystywana w różnych warunkach, zarówno w twardych skałach, jak i w skałach miększych czy też w terenie o mieszanych warunkach gruntowych.
Droga S3 Bolków - Kamienna Góra. Kiedy tamtędy pojedziemy?
Tunel ma spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa. Przewidzianych jest osiem przejść ewakuacyjnych poprzecznych dla pieszych i jeden przejazd awaryjny dla służb ratunkowych a także infrastruktura związana z bezpieczeństwem ruchu kierujących i funkcjonowaniem tunelu m.in. instalacja oświetleniowa, system przeciwpożarowy, wentylacja, telefony czy instalacja alarmowa zapewnią bezpieczeństwo użytkowników drogi.
ZOBACZ TEŻ: FILM Z PRZEBIEGU CAŁEGO ODCINKA BOLKÓW - KAMIENNA GÓRA - TU POWSTANIE TUNEL
Odcinek od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ, z najdłuższym w Polsce tunelem drążonym w skale ma być oddany do ruchu w II połowie 2023 roku.
- Smaczne, jak u babci i u mamy. Te torty powstają pod Wrocławiem (ZDJĘCIA)
- Tak wyglądał plac Solny we Wrocławiu w latach 70-tych. Zobacz!
- TOP 15. Oto najpopularniejsze zakłady pogrzebowe we Wrocławiu (ZOBACZ ADRESY)
- Zobacz Wrocław z drona. Te widoki zapierają dech w piersiach (ZDJĘCIA, FILM)
- Tak parkują Święte Krowy we Wrocławiu! Zobaczcie zdjęcia!
- Tak 50 lat temu wyglądała ul. Świdnicka we Wrocławiu. Zobacz!
- Wrocław w latach 70. Jak wtedy wyglądał? STARE ZDJĘCIA
- Wrocław w latach 80-tych. Tak wyglądał! (ZDJĘCIA)
- Tak kiedyś wyglądała przychodnia DOLMED przy ul. Legnickiej we Wrocławiu (FOTO)
- Ci wrocławianie zostali przyłapani przez kamery Google Street View na zakupach (FOTO)
- Pamiętacie Danutę Lato, polską seksbombę sprzed lat? (ZDJĘCIA)
- Hotele... na kółkach z Wrocławia. Idealne nie tylko w czasie pandemii (ZDJĘCIA)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?