Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Europejski koszyk zakupów

Beata Sypuła
Jadąc na wakacje, już się cieszymy z zakupów, jakich tam dokonamy. Może przywieziemy z Cypru ceramikę, a z Francji skrzynkę dobrego wina? Warto zaplanować swoje wojaże po europejskich sklepach z naszym przewodnikiem.

Jadąc na wakacje, już się cieszymy z zakupów, jakich tam dokonamy. Może przywieziemy z Cypru ceramikę, a z Francji skrzynkę dobrego wina? Warto zaplanować swoje wojaże po europejskich sklepach z naszym przewodnikiem. Powstał po to, by dokonujący zakupów na rynku europejskim nie odbili się od zamkniętych drzwi sklepu, wiedzieli, jak reklamować buble, gdzie i kiedy są dozwolone wyprzedaże.

Jako konsument w UE, kupując produkty i usługi, jesteś chroniony przepisami prawa. Dzięki naszemu przewodnikowi zyskasz pewność siebie podczas robienia zakupów na europejskim rynku. Co ważne – niemal wszędzie wdrożono Dyrektywę 1999/44/WE dotyczącą sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji. Minimalny okres gwarancji wynosi w przypadku towarów dwa lata. Przyjmuje się, że każdy wykryty brak jakości, który uwidocznił się w ciągu sześciu miesięcy od daty dostawy, istniał w chwili dostawy. W tym okresie konsument ma prawo do przywrócenia zgodności towaru z jego zakładaną jakością. Może żądać wolnej od opłat naprawy lub wymiany towaru.
Istotne dla konsumentów jest również to, że po upływie sześciu miesięcy nadal objęci są ochroną przed wadliwymi produktami. Sprzedawca ponosi odpowiedzialność w ciągu dwóch lat, jednakże wówczas to konsument musi udowodnić, że brak zgodności istniał w momencie dostawy.
Niemal w całej Europie sprzedawcy nie są prawnie zobowiązani do wymiany towaru, jeśli nie jest on wadliwy. Wymiana towaru zależy od ich dobrej woli. Warto o tym wiedzieć, zanim dokonamy zakupu. Róbmy to z namysłem, by potem nie trwonić czasu na jałowe dyskusje.
Przewodnik, do którego opracowania walnie przyczynił się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zawiera informacje o prawach konsumenta w dwudziestu czterech państwach członkowskich UE. Omawiamy gwarancje, regulacje dotyczące cen, stosowane formy płatności, a także godziny otwarcia sklepów. Weź więc gotówkę, kartę płatniczą, przewodnik DZ – i ruszaj w drogę. Udanych zakupów!

Czy wiesz, że...

  • W wielu krajach wyprzedaże są zjawiskiem obyczajowym. We Francji, w której to administracja państwowa decyduje kiedy rozpocznie się wyprzedaż i jak długo potrwa, polowanie na atrakcję ma w sobie w istocie coś z myślistwa.. Kolejki przed Galeries Lafayette ustawiają się na wiele godzin przed otwarciem, a sceny rozgrywające się przed wejściem i w środku sklepu są iście dantejskie.

  • Polacy są jednymi z największych entuzjastów wyprzedaży w Europie. 74 proc. Polaków uważa, że wyprzedaże w sklepach są okazją do korzystnych zakupów – wynika z badania międzynarodowej grupy badawczej Ipsos.

  • W krajach Unii Europejskiej największymi entuzjastami wyprzedaży są konsumenci z krajów Europy Północnej: Brytyjczycy (73 proc.), Niemcy (69 proc.), Francuzi (69 proc.) i Belgowie (67 proc.).

  • Bardziej sceptyczni wobec wyprzedaży są konsumenci z krajów rejonu Morza Śródziemnego, 56 proc. Portugalczyków i tylko 49 proc. Hiszpanów uważa, że wyprzedaże to okazja do korzystnych zakupów.

  • Polacy rzadziej niż mieszkańcy krajów UE czekają na okres wyprzedaży, by kupić potrzebną rzecz. W krajach Unii średnio 30 proc. konsumentów czeka z zakupem do wyprzedaży. W Polsce odsetek ten wynosi 22 proc., z tym, że jest wyraźnie wyższy wśród ludzi w wieku 15-19 lat, wynosi bowiem 35 proc.

  • W Polsce zakupy na wyprzedażach najczęściej finansuje się, redukując jednocześnie inne wydatki, podczas gdy konsumenci z krajów Unii w większości (60 proc.) wcześniej specjalnie na ten cel oszczędzają.

  • W Polsce tylko 35 proc. kupujących na wyprzedażach deklaruje wcześniejsze oszczędzanie. Najwięcej osób oszczędzających przed wyprzedażami jest w Niemczech i Belgii (po 71 proc.). W badanych krajach Europy Zachodniej najmniej na takie zakupy oszczędzają Francuzi (42 proc.).

  • Średnio w krajach UE jedna osoba na trzy kupujące na wyprzedażach redukuje w tym okresie inne wydatki. W Polsce odsetek ten wynosi aż 43 proc.

  • Polacy w minimalnym stopniu korzystają z kredytu konsumpcyjnego, aby sfinansować wyprzedażowe zakupy. W Europie Zachodniej z kredytu korzysta w tym celu 6 proc.,podczas gdy w Polsce tylko 1 proc.
  • emisja bez ograniczeń wiekowych
    Wideo

    Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

    Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!

    Polecane oferty

    Materiały promocyjne partnera
    Wróć na bielawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto