Europejski koszyk zakupów

Beata Sypuła
Jadąc na wakacje, już się cieszymy z zakupów, jakich tam dokonamy. Może przywieziemy z Cypru ceramikę, a z Francji skrzynkę dobrego wina? Warto zaplanować swoje wojaże po europejskich sklepach z naszym przewodnikiem.

Jadąc na wakacje, już się cieszymy z zakupów, jakich tam dokonamy. Może przywieziemy z Cypru ceramikę, a z Francji skrzynkę dobrego wina? Warto zaplanować swoje wojaże po europejskich sklepach z naszym przewodnikiem. Powstał po to, by dokonujący zakupów na rynku europejskim nie odbili się od zamkniętych drzwi sklepu, wiedzieli, jak reklamować buble, gdzie i kiedy są dozwolone wyprzedaże.

Jako konsument w UE, kupując produkty i usługi, jesteś chroniony przepisami prawa. Dzięki naszemu przewodnikowi zyskasz pewność siebie podczas robienia zakupów na europejskim rynku. Co ważne – niemal wszędzie wdrożono Dyrektywę 1999/44/WE dotyczącą sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji. Minimalny okres gwarancji wynosi w przypadku towarów dwa lata. Przyjmuje się, że każdy wykryty brak jakości, który uwidocznił się w ciągu sześciu miesięcy od daty dostawy, istniał w chwili dostawy. W tym okresie konsument ma prawo do przywrócenia zgodności towaru z jego zakładaną jakością. Może żądać wolnej od opłat naprawy lub wymiany towaru.
Istotne dla konsumentów jest również to, że po upływie sześciu miesięcy nadal objęci są ochroną przed wadliwymi produktami. Sprzedawca ponosi odpowiedzialność w ciągu dwóch lat, jednakże wówczas to konsument musi udowodnić, że brak zgodności istniał w momencie dostawy.
Niemal w całej Europie sprzedawcy nie są prawnie zobowiązani do wymiany towaru, jeśli nie jest on wadliwy. Wymiana towaru zależy od ich dobrej woli. Warto o tym wiedzieć, zanim dokonamy zakupu. Róbmy to z namysłem, by potem nie trwonić czasu na jałowe dyskusje.
Przewodnik, do którego opracowania walnie przyczynił się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zawiera informacje o prawach konsumenta w dwudziestu czterech państwach członkowskich UE. Omawiamy gwarancje, regulacje dotyczące cen, stosowane formy płatności, a także godziny otwarcia sklepów. Weź więc gotówkę, kartę płatniczą, przewodnik DZ – i ruszaj w drogę. Udanych zakupów!

Czy wiesz, że...

  • W wielu krajach wyprzedaże są zjawiskiem obyczajowym. We Francji, w której to administracja państwowa decyduje kiedy rozpocznie się wyprzedaż i jak długo potrwa, polowanie na atrakcję ma w sobie w istocie coś z myślistwa.. Kolejki przed Galeries Lafayette ustawiają się na wiele godzin przed otwarciem, a sceny rozgrywające się przed wejściem i w środku sklepu są iście dantejskie.

  • Polacy są jednymi z największych entuzjastów wyprzedaży w Europie. 74 proc. Polaków uważa, że wyprzedaże w sklepach są okazją do korzystnych zakupów – wynika z badania międzynarodowej grupy badawczej Ipsos.

  • W krajach Unii Europejskiej największymi entuzjastami wyprzedaży są konsumenci z krajów Europy Północnej: Brytyjczycy (73 proc.), Niemcy (69 proc.), Francuzi (69 proc.) i Belgowie (67 proc.).

  • Bardziej sceptyczni wobec wyprzedaży są konsumenci z krajów rejonu Morza Śródziemnego, 56 proc. Portugalczyków i tylko 49 proc. Hiszpanów uważa, że wyprzedaże to okazja do korzystnych zakupów.

  • Polacy rzadziej niż mieszkańcy krajów UE czekają na okres wyprzedaży, by kupić potrzebną rzecz. W krajach Unii średnio 30 proc. konsumentów czeka z zakupem do wyprzedaży. W Polsce odsetek ten wynosi 22 proc., z tym, że jest wyraźnie wyższy wśród ludzi w wieku 15-19 lat, wynosi bowiem 35 proc.

  • W Polsce zakupy na wyprzedażach najczęściej finansuje się, redukując jednocześnie inne wydatki, podczas gdy konsumenci z krajów Unii w większości (60 proc.) wcześniej specjalnie na ten cel oszczędzają.

  • W Polsce tylko 35 proc. kupujących na wyprzedażach deklaruje wcześniejsze oszczędzanie. Najwięcej osób oszczędzających przed wyprzedażami jest w Niemczech i Belgii (po 71 proc.). W badanych krajach Europy Zachodniej najmniej na takie zakupy oszczędzają Francuzi (42 proc.).

  • Średnio w krajach UE jedna osoba na trzy kupujące na wyprzedażach redukuje w tym okresie inne wydatki. W Polsce odsetek ten wynosi aż 43 proc.

  • Polacy w minimalnym stopniu korzystają z kredytu konsumpcyjnego, aby sfinansować wyprzedażowe zakupy. W Europie Zachodniej z kredytu korzysta w tym celu 6 proc.,podczas gdy w Polsce tylko 1 proc.
  • Najnowsze oferty na Black Friday

    Materiały promocyjne partnera

    Polski rynek pracy otwiera się na Białoruś

    Wideo

    Komentarze

    Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

    Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

    Podaj powód zgłoszenia

    Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

    Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

    To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

    Dziękujemy za Twoje wsparcie!

    Jasne, chcę odblokować
    Przycisk nie działa ?
    1.
    W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
    krok 1
    2.
    Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
    krok 2
    3.
    Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
    krok 3