Jak sprawdzić, czy jest się na kwarantannie lub izolacji domowej? Odbierz telefon z tego numeru

Anna Bartosiewicz
Anna Bartosiewicz
Tim Mossholder/ Unsplash.com
Na kwarantannie lub izolacji domowej przysługuje prawo do zasiłku chorobowego lub wynagrodzenia chorobowego. Co zrobić, żeby sprawdzić, czy jesteśmy objęci kwarantanną lub izolacją? Jak upewnić się, czy pracownik przebywa na kwarantannie lub izolacji domowej? Wyjaśniamy.

Zarówno pracownik, jak i pracodawca, mogą sprawdzić online, kto jest na kwarantannie lub izolacji domowej. Taką możliwość daje im Platforma Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Dodatkowo osoba, która spodziewa się kwarantanny domowej, może zalogować się do Internetowego Konta Pacjenta przez portal pacjent.gov.pl lub uruchomić aplikację Kwarantanna domowa. Można także starać się pozyskać informacje o kwarantannie lub izolacji domowej w państwowej powiatowej inspekcji sanitarnej lub na infolinii GIS, pod ogólnopolskim numerem tel. 22 25 00 115.

Z osobami objętymi kwarantanną sanepid kontaktuje się telefonicznie, ale często wiadomość o kwarantannie przekazuje automat. Osoba na kwarantannie domowej powinna spodziewać się telefonu z numeru tel. 22 25 71 145. Gdy przyjmie połączenie, zostanie jej odtworzone nagranie z informacją o objęciu kwarantanną.

Jak sprawdzić, czy jest się na kwarantannie lub izolacji domowej przez pacjent.gov.pl?

Jeżeli pracownik chce sprawdzić, czy jest objęty kwarantanną lub izolacją domową, może skorzystać z Indywidualnego Konta Pacjenta. W tym celu powinien zalogować się na stronie pacjent.gov.pl przez Profil Zaufany, e-dowod lub konto bankowe w: Banku Polskim PKO, Inteligo bądź Banku Spółdzielczym SGB. W przypadku logowania przez Profil Zaufany użytkownik zostanie przekierowany na stronę pz.gov.pl, gdzie należy wpisać login i hasło do Profilu Zaufanego. Do PZ można także zalogować się przez wybrane aplikacje bankowe.

Czytaj także

W przypadku błędu występującego podczas logowania na pacjent.gov.pl można spróbować zalogować się do Profilu Zaufanego bezpośrednio na stronie pz.gov.pl, a następnie przejść na stronę pacjent.gov.pl.

Jeżeli pracownik przebywa na kwarantannie domowej, nad jego imieniem bądź imionami na stronie pacjent.gov.pl (największy napis na ekranie) wyświetlą się informacje na ten temat wraz ze wskazaniem daty, do kiedy obowiązuje kwarantanna bądź izolacja.

Przeczytaj również na temat:

Gdy kwarantanna zostanie zdjęta z użytkownika (np. ze względu na negatywny wynik testu na koronawirusa), na stronie pacjent.gov.pl nie będzie żadnych informacji o zakończeniu kwarantanny, ale komunikat o objęciu kwarantanną bądź izolacją domową przestanie się wyświetlać. Jak widać, działanie rządowej strony jest dalekie od ideału, niemniej stanowi bardziej rzetelne źródło wiedzy niż aplikacja Kwarantanna domowa.

Jak sprawdzić dane o kwarantannie lub izolacji domowej w PUE ZUS?

Płatnik składek, jak również ubezpieczony, może szukać informacji o kwarantannie bądź izolacji domowej na platformie PUE ZUS w zakładce „Kwarantanna, izolacja domowa”. Zakładka ta jest widoczna wyłącznie dla osób objętych kwarantanną lub izolacją domową oraz dla ich pracodawców. Dane udostępniane przez ZUS dotyczą kwarantanny lub izolacji domowej nałożonej 22 października lub w późniejszym terminie.

Czytaj także

Aby przejść do zakładki „Kwarantanna, izolacja domowa” na urządzeniach desktopowych, należy zalogować się do PUE ZUS i przeskrolować w dół ekranu. Zakładka znajduje w lewej kolumnie. Po jej otwarciu użytkownik zyska dostęp do danych na temat daty rozpoczęcia i zakończenia kwarantanny bądź izolacji domowej. Dostępne dane można filtrować, a także pobrać na dysk.

- Płatnik składek będzie miał dostęp do listy takich zdarzeń u swoich pracowników. Prezentowane na liście dane będzie mógł filtrować i zapisać w postaci pliku xls, csv, pdf, txt, xml – deklaruje ZUS w komunikacie prasowym.

Jak szukać informacji od sanepidu w aplikacji Kwarantanna domowa?

Osoba objęta kwarantanną i posiadająca smartfona powinna pobrać aplikację Kwarantanna Domowa (ocena 1,3 w Google Play i App Store). Korzystanie z aplikacji jest obowiązkowe dla każdej osobie przebywającej na kwarantannie (jest to jej ustawowy obowiązek). W aplikacji Kwarantanna domowa również pracownik może sprawdzić, czy został objęty kwarantanną.

Użytkownik przebywający na kwarantannie lub izolacji domowej zostanie poproszony o wprowadzenie 4-cyfrowego kodu z SMS-a. Po uzupełnieniu danych znajdzie stosowną informację w aplikacji.

Jeżeli zostaliśmy objęci kwarantanną automatycznie, ze względu na otrzymanie skierowania na test na koronawirusa, kwarantanna obowiązuje od chwili wystawienia skierowania. Jeżeli automatyczna kwarantanna została nałożona, ponieważ mieszkamy z osobą chorą na koronawirusa lub prowadzimy z nią wspólne gospodarstwo domowe, prawdopodobnie informacja o kwarantannie pojawi się w systemie dzień po tym, jak chory uzyskał pozytywny wynik testu na COVID-19. „Taka kwarantanna rozpoczyna się od dnia uzyskania pozytywnego wyniku testu przez osobę zakażoną i kończy się 7 dni po zakończeniu izolacji osoby zakażonej" – można przeczytać na stronie ZUS-u.

Dane w aplikacji nie są aktualizowane w czasie rzeczywistym. Jeżeli kwarantanna zostanie zdjęta z użytkownika przez sanepid ze względu na negatywny wynik testu na koronawirusa, może zdarzyć się, że dane w aplikacji zostaną zaktualizowane dopiero następnego dnia. W aplikacji pojawi się informacja o ostatnim dniu kwarantanny.

Przydatne strony internetowe i numery telefonów:

www.gov.pl/web/koronawirus/kontakt

Najnowsze oferty na Black Friday

Materiały promocyjne partnera

Polski rynek pracy otwiera się na Białoruś

Wideo

Materiał oryginalny: Jak sprawdzić, czy jest się na kwarantannie lub izolacji domowej? Odbierz telefon z tego numeru - Sztum Nasze Miasto

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3