Na Euro w Gdańsku gotowe będą stadion, kolej i lotnisko, ale nie drogi

Tomasz Chudzyński
Anna Arent- Mendyk
Udostępnij:
Spora część inwestycji drogowych związanych z piłkarskimi mistrzostwami Europy Euro 2012 zostanie zrealizowana... już po zakończeniu imprezy - tak wynika z najnowszego raportu Najwyższej Izby Kontroli, dotyczącego przygotowań do mistrzostw.

Kontrolerzy NIK wskazują w dokumencie na opóźnienia przy budowie dróg, linii kolejowych, dworców, bazy hotelowej m.in. w miastach, które będą gospodarzami Euro.

Na Pomorzu, zdaniem kontrolerów NIK, poważny problem może wyniknąć z przesunięcia terminu budowy liczącego blisko 50 km odcinka trasy ekspresowej S7 między Elblągiem a Koszwałami (w Koszwałach S7 ma się łączyć z budowaną właśnie południową obwodnicą Gdańska).

- Kontrola NIK wykazała, że drogi ekspresowe (m.in. S7) ważne dla obsługi Euro 2012 nie zostaną w pełni wybudowane przed czerwcem 2012 roku i nie będą gwarantowały ciągłości ruchu na całych długościach - czytamy w raporcie. - W przypadku 34 odcinków tras klasy S, o łącznej długości 833,6 km, opóźnienia poskutkowały przesunięciem realizacji zadań na termin późniejszy niż Euro 2012.
Jak twierdzi Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury, mimo opóźnień przy budowie m.in. S7 komunikacja kibiców nie ucierpi na Euro 2012. Wszystko dzięki innym inwestycjom dotyczącym transportu, które będą zrealizowane na czas piłkarskich mistrzostw.

Przypomnijmy - budowa części S7, przebiegającej m.in. przez powiat nowodworski, miała się zakończyć jeszcze w maju 2012 roku, czyli przed Euro. Jednak już w trakcie planowania inwestycji w latach 2007-2009 stało się jasne, że realnym terminem zakończenia jest rok 2014. Prace będą polegały na dobudowaniu dwóch kolejnych pasów ruchu wzdłuż dawnej trasy krajowej nr 7, budowie nowych przepraw na rzekach Wisła i Nogat, co się wiązało m.in. z koniecznością wyburzenia kilkuset budynków. Ponadto projektowany odcinek przebiega przez chronione tereny Natury 2000. Te wszystkie kwestie spowodowały konieczność m.in. przeprojektowania wadliwie przygotowanych wcześniej planów, konsultacji społecznych, starania o nowe decyzje środowiskowe.

Realizacja wszystkich skomplikowanych procedur doprowadziła do opóźnień, na co również wskazuje raport NIK.

Q&A z Robertem Kubicą

Wideo

Komentarze 12

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zoriętowany
To wina Platformy .Pan Premier chciał wprowadzić wiele zmian i co ?? Procedury i prawo blokują wiele inwestycji!! Do tego dziwny i niezrozumiały podział unijnych pieniędzy!!!
a
aga
PO jest jak święta krowa. Nie ruszać.
E
Expert
aaaaaaaaaaaaaa
t
trew
To może dla ciebie preferencje pisowców nie mają znaczenia. Harmonogram harmonogramem, widać ile razy okrojony był i że ze wszystkim nie zdążą. Natomiast dystans do pisowców z NIK jest potrzebny.
G
Gonzo
Gdyby redakcje współpracowały z fachowcami w różnych branżach, także budowlanych, to już dawno wiedziałyby że opowiastki o wybudowaniu tego wszystkiego do 2012 to czysty PR. Ale redakcje nie szukają wiedzy, tylko wiadomości. A te można łatwo, w dowolnych ilościach i bezkosztowo otrzymywać od zaprzyjaźnionych referatów prasowych w różnych urzędach. Tylko dlaczego teraz robi się taki raban??? Aha, preferencje inspektorów NIK w tej sprawie mają znikome znaczenie. Oni po prostu przejrzeli sobie harmonogramy na stronie www.2012.org.pl
k
konio
NIK - cała ekipa z nadania PiS. Zawsze będą krytykować miasta i działania PO. Warto pamiętać i podchodzić do ich raportów z dystansem.
O
OlaBoga
Dużo sarkazmu, ale BARDZO dużo racji!! Zgadzam się z Tobą.
s
spreetz
Przede wszystkim w Gdańsku gotowa bedzie nowa linia tramwajowa na Południe z tzw Nową Łódzką, połowa Trasy Sucharskiego i Słowackiego, Węzeł Karczemki i Trasa WZ. Oczywiscie dla autora tekstu pewnie to nie ma żadnego znaczenia. Gdzie tu dziennikarska rzetelność?
j
jo
Pewnie te kilkadziesiąt tysięcy premii dla spółki było dane za szybko i póżniej już spoczeli na laurach
T
Tinky Winky
Co tam Słowackiego czy jakieś zad...pia typu Ujeścisko czy Zakoniczyn. Do ECS pójdziemy boso i ochoczo... A wieśniaki z dzielnic peryferyjnych nie sie przepiszą do Kolbud, Żukowa czy Pruszcza!
A S7 - po co? Aby Kurski mógł rozwinąć 350km/h swą rączą BMW-icą? Żeby warszafffka przyjechała nalać do Bałtyku? Zostawić jak jest! Za dużo aut? Wprowadźmy bryczki międzymiastowe: Gdańsk - Warszawa w 2 tygodnie, po drodze nawiedzenie sanktuarium tego i owego, i modlitwy przy każdym krzyżu. Więc zamiast skrzyżowań budujmy krzyże, budujmy mauzolea Braci Mniejszych czy choćby samego króla Maciusia I Co Kulom Gruzińskim (czy Ruskim) Się Nie Kłaniał...
Wtedy bedzie swojsko, miło i tak po polsku. To na pewno się spodoba na Euro - taki kraj-skansen. :-)
H
Heyba
Gdzie wy głowę mieliście panowie przed planowaniem? Zamiast to wszystko szybko załatwić żeby było zrobione już na 2011 to wy na ostatnią chwilę... ale to nic, czemu firmy które wygrywają przetargi nie pracują w nocy? pieniądze to wzięli, przetarg nie dość że późno zorganizowano, no ale urzędnik dostaje na godziny a nie za robotę więc się nie śpieszy, to jeszcze zawsze można napotkać na jakieś utrudnienia podczas budowy. Pracujcie w nocy to zdążycie z nawiązką
j
ja
Budyń, a co z przebudową ulicy Słowackiego ? Odpowiedź jest prosta ."Mimo usilnych starań"nic z tego nie wyjdzie. No, ale Pan Prezydent nie jeździ tą ulicą a poza tym i tak zostanie wybrany na następną kadencję zgodnie z zasadą jaki elektorat taki efekt wyborów.
PS Z gadzam się z christperem. Jedyne co pewne jeśli chodzi o EURO2012 to 250mln euro zysku dla UEFA.
Dodaj ogłoszenie