reklama

O czym smakosze wiedzieć powinni

Mariola Marklowska, Agata PustułkaZaktualizowano 
Mieszkańcy Grecji, Francji i innych krajów basenu Morza Śródziemnego są zdrowsi i dłużej żyją od mieszkańców innych, bardziej nawet rozwiniętych krajów.

Mieszkańcy Grecji, Francji i innych krajów basenu Morza Śródziemnego są zdrowsi i dłużej żyją od mieszkańców innych, bardziej nawet rozwiniętych krajów. Przyczyny tego zjawiska upatruje się przede wszystkim w tradycyjnej diecie śródziemnomorskiej, charakteryzującej się dużym spożyciem pokarmów pochodzenia roślinnego.

• Szczególne miejsce zajmują w niej warzywa i owoce, które zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych. Zawierają znikome ilości tłuszczu, a są bogatym źródłem naturalnych przeciwutleniaczy, m.in. witamin A, C i E oraz błonnika. Badania naukowe dowiodły, że dieta uboga w nasycone kwasy tłuszczowe i cholesterol, o dużej zawartości błonnika, zmniejsza również ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia.
• Błonnik to nietrawione w przewodzie pokarmowym nieskrobiowe, wielkocząsteczkowe węglowodany pochodzenia roślinnego, takie jak: celuloza, hemiceluloza, pektyna czy lignina. Wpływają one korzystnie na pracę jelit zapobiegając nowotworowi jelita grubego i odbytnicy. Pęcznieją powodując uczucie sytości, obniżają poziom cholesterolu i usuwają z organizmu toksyczne metale ciężkie, w tym m.in. ołów i kadm. Najwięcej błonnika zawierają produkty zbożowe oraz wszystkie warzywa i owoce, szczególnie suszone. Można go znaleźć również w nieklarownych, przecierowych sokach owocowych i warzywnych. Dzienna zalecana dawka błonnika wynosi 20-30 gramów.
• Świeże warzywa i owoce należy przechowywać w lodówce w temperaturze od 0 do 4 st. Celsjusza. Ogórki, pomidory, banany i dynia wymagają wyższej temperatury — od 10 do 15 st. Celsjusza. Owoce cytrusowe można przechowywać w temperaturze pokojowej nawet do 2 tygodni. Jeśli chcemy, aby przetrwały dłużej, należy je umieścić w najcieplejszym miejscu lodówki.
• Wybierając owoce cytrusowe należy się kierować m.in. ich kształtem i wagą. Powinny być okrągłe, ciężkie, o cienkiej skórce, soczyste. Barwa skórki nie ma żadnego wpływu na wartości zdrowotne i smakowe.
• Cennym składnikiem diety są orzechy — źródło białka, nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz witamin B i E. Ze względu na dużą zawartość tłuszczu są jednak wysokokaloryczne, dlatego nie należy przesadzać z ich ilością. Kupując orzechy należy wybierać tylko naturalne, a unikać solonych. Dietetycy nie polecają również batonów orzechowych — ze względu na dużą zawartość niezdrowych tłuszczów nasyconych. Orzechy powinno się przechowywać w chłodnym i suchym miejscu, aby zapobiec ich pleśnieniu. Nie wolno jeść orzechów nawet z minimalnym śladem pleśni (może ona zawierać toksyczne substancje).
• Nasiona są doskonałym źródłem białka, tłuszczu, witamin z grupy B, E, błonnika i soli mineralnych (żelazo, magnez, cynk). Można je wykorzystywać jako dodatek do sałatek lub potraktować jako pożywną przekąskę.
- Nasiona dyni są wykorzystywane jako pomocniczy środek w leczeniu i profilaktyce stanów zapalnych skóry i błon śluzowych, łuszczenia się naskórka, wypadania włosów oraz w profilaktyce przeciwmiażdżycowej. Stosuje się je również jako lek przeciwko pasożytom przewodu pokarmowego: tasiemcom i glistom ludzkim.
— Nasiona słonecznika to cenne źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych, których ludzki organizm nie jest w stanie wytwarzać w związku z czym trzeba mu je dostarczyć wraz z pożywieniem. zawierają również sporo witaminy E, która ma działanie przeciwmiażdżycowe, zapobiega zakrzepom i opóźnia proces starzenia się komórek. Nasiona słonecznika można dodawać do sałatek, posypywać nimi potrawy lub traktować je jako przekąskę.
• Suszone morele są niezłym źródłem żelaza i błonnika, a doskonałym potasu. Ponadto zawierają beta-karoten (prowitamina A), który zapobiega nowotworom chorobie wieńcowej. Polecane są szczególnie kobietom po menopauzie — ze względu na zawartość boru, który pomaga utrzymać estrogeny na odpowiednim poziomie. Znajdują zastosowanie w leczeniu anemii, chorób nerek i nadciśnienia. Mogą być dodatkiem do mięs, szczególnie białych. Świetnie nadają się również jako dodatek do sałatek.
• Suszone śliwki, dzięki zawartości włókna roślinnego, poprawiają pracę jelit, sprzyjają, szybszemu oczyszczaniu organizmu, są prawdziwą skarbnicą składników mineralnych: potasu, żelaza, wapnia i magnezu. Częste spożywanie suszonych śliwek korzystnie wpływa na cerę i poprawia samopoczucie. Powinno się je przechowywać w szczelnie zamkniętym pojemniku, w suchym i chłodnym miejscu. Jeśli temperatura w mieszkaniu jest zbyt wysoka, lepiej trzymać je w lodówce. Dzięki temu zachowają świeżość przez kilka miesięcy. Pokrojone suszone śliwki można dodawać do płatków zbożowych i sałatek.
• Marchew to prawdziwa kopalnia witamin (z grupy B, C, E, PP i K) i składników mineralnych (wapnia, potasu, sodu, fosforu, miedzi, magnezu, żelaza, cynku i jodu). Ma właściwości regulujące, oczyszczające, wzmacniające i regenerujące. Najlepiej spożywać ją na surowo lub w postaci soku. Jest niskokaloryczna (w 100 gramach mieści się tylko 10 kalorii).
• Ziemniaki to źródło soli mineralnych (potasu, wapnia, magnezu i żelaza) oraz witamin (C, E, K i B). Największą wartość mają ziemniaki gotowane na parze lub pieczone z łupiną. Regulują równowagę kwasowo-zasadową organizmu, wspomagają leczenie niektórych chorób stawów, serca i nerek.
• Szparagi są niskokaloryczne (w 100 gramach mieści się 25 kalorii), bogate w witaminy (B, C i K, nieco mniej jest w nich witamin A i E) i składniki mineralne (żelazo, potas i fosfor). To znakomity środek moczopędny i przeczyszczający, zapobiegający pękaniu naczyń włosowatych i zwiększający krzepliwość krwi. Aby zachować jak najdłużej ich walory, należy je gotować (w wodzie lub na parze) związane w pęczek, główkami do góry. Nie należy ich kupować na zapas, ponieważ szybko się psują. Świeże można przechowywać w lodówce, ale nie dłużej niż 3 dni.

Profesor Jacek Jassem: Czy to prawda, że chemioterapia szkodzi?

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3