Pijcie więcej mleka!

Mariola Marklowska
W Polsce spada spożycie mleka i jego przetworów – alarmują specjaliści. Efekty już są widoczne – dzieci, młodzież i dorośli mają poważne niedobory wapnia, a te mogą być przyczyną wielu poważnych chorób, np.

W Polsce spada spożycie mleka i jego przetworów – alarmują specjaliści. Efekty już są widoczne – dzieci, młodzież i dorośli mają poważne niedobory wapnia, a te mogą być przyczyną wielu poważnych chorób, np. osteoporozy.
Z raportu „Mleko i jego przetwory – niezbędne produkty w zachowaniu zdrowia” (jest dostępny na stronie internetowej www.mleko.com), który przedstawiła niedawno Rada Promocji Zdrowego Żywienia Człowieka wynika, że w ciągu ostatnich 10 lat spożycie mleka w Polsce obniżyło się o ponad 30 proc. Podczas gdy jeszcze w 1994 roku wynosiło 84 litry na osobę, to obecnie sięga zaledwie 59 litrów. W 2002 roku spożycie produktów mlecznych ogółem wynosiło 240-242 litry na osobę i było o jedną trzecią niższe niż przeciętna konsumpcja w unijnej „Piętnastce”. W Niemczech i we Francji przekracza ona 400 litrów!


Źródło wapnia i białka

Jak wynika z wieloletnich badań naukowych prowadzonych na całym świecie, mleko oraz jego przetwory należą do produktów o największej wartości odżywczej. Mleko jest niezbędnym i najwartościowszym składnikiem codziennej diety człowieka, najlepszym i najtańszym źródłem wapnia. W piramidzie zdrowego żywienia oraz w „Złotej Karcie Prawidłowego Żywienia” zalecane jest wypijanie codziennie co najmniej 2 pełnych szklanek mleka (lub tyle samo kefiru albo jogurtu) oraz zjadanie 1-2 plasterków sera. Zaleca się nie tylko picie mleka na śniadanie, ale także w ciągu dnia, aby zaspokoić pragnienie.


Z alergii się wyrasta

Mleko jest bardzo dobrze tolerowane i łatwo przyswajalne przez organizm większości ludzi. Dotyczy to zwłaszcza mieszkańców Europy Północnej, którzy są genetycznie przystosowani do spożywania mleka. Alergia na mleko pojawia się często u dzieci, jednak w większości przypadków (ok. 95 proc.) ustępuje w wieku dorosłym. Jeśli nie ma przeciwwskazań, takich jak alergia czy brak tolerancji na mleko, spożywanie mleka, jak również fermentowanych produktów mlecznych powinno stać się nieodłącznym elementem codziennej diety człowieka.


Ile nam potrzeba

Dzieci i dorośli powinni spożywać dziennie ok. 900 ml mleka, a młodzież w wieku od 13 do 20 lat ok. 1100 ml, tymczasem średnie spożycie mleka w Polsce wynosi zaledwie ok. 650 ml dziennie. Z danych Instytutu Żywności i Żywienia wynika również, że Polacy zaspokajają zaledwie 54-59 proc. dziennego zapotrzebowania organizmu na wapń. Niepokojąco spada również spożycie innych składników mleka i jego przetworów – białka oraz witamin z grupy B. Niski poziom wapnia i witaminy D w diecie człowieka jest w naszych warunkach klimatycznych jednym z głównych czynników ryzyka osteoporozy.

Najnowsze oferty na Black Friday

Materiały promocyjne partnera

Brexit zmieni zasady handlu polską żywnością

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3