Pożywne sery

(d)
Choć uważa się, że sery nie mają zbyt dużych właściwości odżywczych ani leczniczych, jedynie tylko smakowe, nie do końca jest to prawdą. Ser zawiera dużo białka oraz wapnia oraz witaminy B12.

Choć uważa się, że sery nie mają zbyt dużych właściwości odżywczych ani leczniczych, jedynie tylko smakowe, nie do końca jest to prawdą. Ser zawiera dużo białka oraz wapnia oraz witaminy B12. Dzięki temu mogą zapobiegać osteoporozie i być substytutem mięsa w diecie wegetariańskiej. Sery warto (zarówno żółte, białe, pleśniowe) podawać dzieciom i młodzieży, gdyż wapno z nich jest bardzo dobrze przyswajane przez organizm, co pozwala kościom rozwinąć się.

Badania wykazały również, że sery mają korzystny wpływ na skórę i zęby. Dzięki spożywaniu serów cera jest gładsza i zdrowsza. Jeśli chodzi o zęby, to zawarte w serach składniki odżywcze pomagają zwalczać próchnicę, zapobiegając powstawaniu kwasów niszczących szkliwo zębów. Wystarczy, że codziennie po każdym posiłku będziemy żuć kawałek sera.

Dietetycy uważają, że znacznie zdrowsze od serów żółtych są białe sery, a także sery owcze i z koziego mleka. Zawierają mniej tłuszczu, są lepiej trawione i nie wywołują alergii u dzieci.


Obniżają ciśnienie i pomagają schudnąć

  • żółte sery są skondensowanym źródłem białka i wapnia (plasterek goudy zawiera dwa razy więcej białka niż szklanka mleka i tyle samo wapnia). Ponadto należą do najbogatszych źródeł witamin (szczególnie z grupy B) i soli mineralnych. Podczas dojrzewania w serach rozwijają się składniki, które obniżają ciśnienie krwi, chronią przed chorobotwórczymi bakteriami.
  • sery białe też mają swoje zalety, szczególnie ser owczy. Zawiera on duże ilości wapnia, który uaktywnia wiele enzymów i hormonów regulujących trawienie oraz gospodarkę energetyczną organizmu. Dzięki temu poprawia się przemiana materii i chudniemy.

  • Wapń i mangan – dobre połączenie

    Codziennie powinno się spożywać przynajmniej 600 mg wapnia (pod postacią jogurtu, białego sera lub żółtego czy deseru mlecznego).
    Dobrze jest łączyć z go z manganem, bowiem organizm szybciej przyswaja wtedy wapń.

    Z oczkami lepszy?
    Jak się okazuje żółte sery z dziurami typu Ementaler, Radamer, Mazdamer czy Sokół są znacznie bogatsze w witaminę B12, niż inne tego typu produkty. Witamina ta jest szczególnie przydatna przy przemęczeniu, skołatanych nerwach, niedokrwistości czy chorobach wątroby. Szczególnie się je poleca anemikom i wegetarianom.

    Ziemia polskich rolników warta miliony

    Wideo

    Komentarze

    Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

    Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

    Podaj powód zgłoszenia

    Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
    Dodaj ogłoszenie