Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Śląska autonomia

[email protected]
W dwudziestoleciu międzywojennym województwo śląskie jako jedyne cieszyło się autonomią. Nadano ją Regionowi ustawą z 15 lipca 1920 roku. Śląsk miał własny Sejm, w skład, którego początkowo wchodziło 48 posłów, który na ...

W dwudziestoleciu międzywojennym województwo śląskie jako jedyne cieszyło się autonomią. Nadano ją Regionowi ustawą z 15 lipca 1920 roku. Śląsk miał własny Sejm, w skład, którego początkowo wchodziło 48 posłów, który na mocy Statutu Organicznego posiadał pełne prawa ustawodawcze w sprawach używania języka polskiego i niemieckiego w urzędach na terenie województwa śląskiego, w ustawodawstwie dotyczącym ustroju śląskich władz administracyjnych, samorządu oraz podziału administracyjnego Śląska. Miał prawo regulować przepisy sanitarne, organizację sił policyjnych i żandarmerii, szkolnictwo i niemal wszystkie inne przejawy życia na Śląsku.

Sejm Śląski często regulował sprawy nie wchodzące w zakres jego kompetencji, a nie uregulowane przepisami przez państwo przy pomocy ustawodawstwa konkurencyjnego. Poza jego kompetencjami pozostawały właściwie jedynie kwestie związane z polityką zagraniczną, obronnością i cłami.

Śląski Skarb
Ważną instytucją autonomicznego województwa był Skarb Śląski, który na mocy artykułu 5 Statutu Organicznego gromadził dochody z podatków i opłat pobieranych na Śląsku, ale przede wszystkim prowadził administracje podatkową. Część dochodu uzyskiwanego w województwie, nazywana tangentą, była przekazywana do Skarbu Państwa. Była ona uzależniona od liczby mieszkańców województwa oraz jego siły podatkowej. W praktyce Śląska Rada Wojewódzka przedstawiała propozycję kwoty tangenty Radzie Ministrów, a ta ostatecznie określała należną Skarbowi Państwa część.

Obrona przed... Warszawą
Wojewoda śląski był nie tylko przedstawicielem władz centralnych w województwie i szefem administracji rządowej, ale również szefem administracji samorządowej. Posiadał prawo inicjatywy ustawodawczej w Sejmie Śląskim, zależało od niego w znacznym stopniu mianowanie wyższych urzędników w województwie. Był też przewodniczącym Śląskiej Rady Wojewódzkiej.

Sama Rada Wojewódzka miała za zadanie współdziałać przy opracowaniu projektu ramowego ustawy skarbowej, posiadała prawo inicjatywy ustawodawczej oraz mogła żądać zwoływania Sejmu Śląskiego.

Autonomii Śląska można było skutecznie bronić. W Statucie Organicznym znajdowały się gwarancje dla organów autonomicznych i samorządowych, które zapewniały im możliwość działania oraz obronę przed ewentualnymi nadużyciami władzy organów rządowych m.in. konieczność zgody Sejmu Śląskiego na przeprowadzenie takich zmian statutu, które ograniczałyby prawa ustawodawstwa i samorządu śląskiego.

od 7 lat
Wideo

iPolitycznie - Przemysław Czarnek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bielawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto